fredag 28 mars 2014

#303 - Eraserhead

Svensk titel: Eraserhead
Land:
 USA
Längd: 89 min
År: 1977
Regissör: David Lynch

Filmen, som är en blandning av fantasi och verklighet, handlar om fabriksarbetaren Henry Spencer och hans mardrömmar.





Detta är då David Lynch debutfilm som kom 1976.  Ska jag sätta någon sorts genre på denna film blir det nog en blandning av mysterium/drama/surrealism. Om det något som jag kommit fram till när vi hamnar i "facket" surrealism är det att: det är svårt att beskriva! Filmens handling är något utöver det vanliga, även om det inte är jätte spektakulärt egentligen. I början var jag ganska ointresserad. Men ju längre in i filmen man kom, desto mer intressant blev den. Sen kommer vi ju till frågan huruvida bra jag förstod filmen.. Fast det gör inte så mycket. Kommer jag se filmen igen vet jag mer vad som väntar och det i sin tur gör att man kommer kunna ta in filmen på ett annat sätt!

För att "gå in" mer på filmens tekniska delar spelade ljudet in väldigt mycket. Det gillade jag. Filmen hade dessutom inte allt för mycket dialog, utan det mesta berättades med bildspråket. Detta har jag hyllat tidigare och jag uppskattar det lika mycket när det dyker upp regissörer som jobbar på det sättet. Slutligen vill jag ta upp de grymma övergångarna vissa scener hade. Riktigt snygga på enkla medel. Nu har jag sett 2 Lynch filmer och har 2 kvar på listan. Men jag tror det kommer bli fler filmer jag kommer se av honom då det är en riktigt intressant regissör!

onsdag 19 mars 2014

#302 - Manhattan

Svensk titel: Manhattan
Land:
USA
Längd: 96 min
År: 1979
Regissör: Woody Allen

Isaac Davies (Woody Allen) hoppar av sitt jobb som manusförfattare till TV-shower. Samtidigt är hans f.d. hustru (som lämnat honom för en annan kvinna) på väg att ge ut en bok om deras gemensamma liv. Isaac själv har ett förhållande med en 17-årig skolelev.


Ännu en Allen film avprickad och ännu en gång känner jag att jag inte riktigt begriper mig på hans filmer. Främst är det kanske för att karaktärerna som han själv spelar är otroligt jobbiga karaktärer som man orkar med i fem minuter och det är samma, samma i de filmer som jag hittills sett av denne regissör. Jag tror förövrigt inte att Allen spelar, utan skriver "karaktärer" som är han själv. Min upplevelse av detta har blivit att jag tror att det är en väldigt jobbig och invecklad person även privat..

Men jag ska faktiskt passa på att säga att denna filmen var bättre mot de jag sett tidigare. Jag gillade faktiskt fotot och delar av manuset var riktigt bra. Jag hade en diskussion med en bekant som sett mer med Allen och han sa det att: "Antingen gillar man Woody eller så gör man det inte, typ.". Kanske är det så man får tänka. Man kan ju inte gilla allt. Eller så blir det kanske så att man lär sig tycka om det?

Jag vet att det är ett gäng av hans filmer kvar på listan. Ska bli intressant att se om denna trend håller i sig eller om en utvecklas till något annat - den som lever får se!

lördag 15 mars 2014

#301 - The Third Man

Svensk titel: Den Tredje Mannen
Land:
Storbritannien
Längd: 104 min
År: 1949
Regissör: Carol Reed

Kioskromanförfattaren Holly Martins (Joseph Cotten) anländer till efterkrigstidens Wien för att hälsa på sin gamle vän Harry Lime (Orson Welles) men möts av beskedet att denne omkommit i en mystisk bilolycka. Han fångas upp i en väv av kärlek, svek, olagligheter och mord och finner sig snart jaga sin barndomsväns spöke genom Wiens trånga gränder och mörka kloaksystem på jakt efter sanningen.

Vad är inte bättre än att vakna en lördagsmorgon med att slänga på en gammal hederlig film-noir. Ifrån UK denna gång och inledningsvis under förtexterna kom det en igenkännande melodi som jag inte hört på många år. Jag gissar på att det är ifrån denna film den är känd. Det tråkiga med denna melodi var att jag inte tyckte den passade in alls under resten av filmen. Då det var en relativt mörk historia (som är standard för film-noir) tyckte jag denna melodi förstörde stämningen lite. Soundtracket till denna film består av enbart denna låt och aa.. Nä, det funkade inte för mig helt enkelt. Lyssna själva här:


Men för att släppa lite på musiken och gå in i själva filmen tycker jag att fotot och ljussättning var i bra skick. Av någon anledning brukar man lägga ner lite extra krut på detta i film-noir filmer (baserat på de som jag har sett i alla fall). Orson Welles och Joseph Cotten gör helt okej prestationer. Bortsett ifrån Reed's val av musik (utgår ifrån att det är regissörens val) tycker jag att han gjort ett bra jobb med regin och stämningen i bilderna. Det enda jag hade önskat var att det lagts ner lite mer krut på det mörka, för det är ju det en "äkta" film-noir!

fredag 14 mars 2014

#300 - طعم گيلاس

Original titel: Ta' m e guilass
Engelsk titel: Taste of Cherry
Svensk titel: Smak av Körsbär
Land: Iran
Längd: 95 min
År: 1997
Regissör: Abbas Kiarostami

Den iranske mannen Mr. Badii (Homayon Ershadi) har beslutat sig för att begå självmord vid skymningen men innan dess letar han efter någon som kan gräva igen hans handgrävna grav morgonen därpå. Under hans sökande i Tehrans utkanter träffar han på många olika personer som alla ger honom sin syn på varför livet är värt att leva.




Läser man igenom de senaste inläggen som jag skrivit nu det senaste kan jag säga att det är en ren slump att jag råkat komma över dessa tunga dramafilmerna som jag nyligen tittat på. Jag plockar ju filmer ifrån boken som jag tycker låter intressanta på titlarna och sen kör jag bara. Men för att summera denna Iranska film måste jag säga att det är ett tungt drama med mycket djupa inblickar. Personligen tycker jag det är bra att sådana här filmer görs. De är kanske inte de roligaste att titta på, men med tanke på hur mycket film faktiskt kan påverka måste det också finnas de filmer som inte bara ger oss ett underhållande tidsfördriv.

Läser man om filmens handling så är det ett tungt tema. Till skillnad mot många andra "självmordsfilmer" (om man får lov att kalla dem så) tycker jag att Kiarostami ger en väldigt realistisk och intressant vinkel till ämnet. Då filmens scener till största del utspelar sig inne i bilden som Mr. Badii kör runt med är det svårt att veta om det är honom eller hans besökare som man vill känna igen sig med. Mr. Badii är ju trots allt hjälten, men det är ju inte honom man vill förknippa sig med.

Realismen i filmen höjer trovärdigheten hos både skådespelarna och storyn. Småsaker i filmen som t.ex. i början när vår karaktär åker förbi en arbetsplats och pratar med några arbetare så åker en lastbil förbi och tar över ljudet helt. De fortsätter prata och man hamnar mitt i diskussionen efter att lastbilen åkt förbi. Jag gillar sånt. Det blir mer trovärdigt. Annars hade man ju givetvis klippt bort ljudet eller dubbat om så man verkligen hörde personen som pratade. Att scenen sen utspelar sig ifrån bilen också och personen som talar står en bit bort gör scenen ännu mer autentisk.

Trots det tunga ämnet som kanske inte alla klarar av tycker jag man ska titta på denna filmen om man vill se något annat än en vanlig Hollywood film.

onsdag 12 mars 2014

#299 - Beau travail

Svensk titel: Beau travail
Land:
Frankrike
Längd: 90 min
År: 1999
Regissör: Claire Denis

När Galoup (Denis Lavant) försöker anpassa sig till ett civilt liv tänker han på sitt förflutna i den franska främlingslegionen. Speciellt tänker han på den händelse som ledde till hans förödmjukande avsked. När Galoup var i tjänst i Djibouti i Afrika var han utbildningsansvarig för en grupp unga legionärer. Allt gick bra tills en ny rekryt, Sentain (Grégoire Colin), anlände. Sentain var en modig och rättvis man och vann snabbt respekt till sin överordnade, Forestier (Michel Subor), som Galoup högaktade. Avundsjukan plågade Galoup som försökte misskreditera Sentain.

Ibland dyker de där filmerna upp som är för "tunga" för att man riktigt ska förstå innebörden. Denna film av Claire Denis var en sådan upptäckte jag redan 10 minuter in i filmen. Jag tycker alltid det är tråkigt när jag inte kan få skriva av mig från en film som jag inte kunnat förstå. Men för att lyfta något så var filmen i första hand berättad med bildspråket, det uppskattade jag väldigt mycket. Allt få filmskapare tänker på hur mycket kraft det faktiskt finns i bara bilden! Det audiovisuella är mer en komplettering till bilden i många fall, så som jag ser på det i alla fall. Kanske att man ser om denna någon gång och kanske då får en bättre insikt i filmen. Vill man se något annorlunda tycker jag absolut att man ska kika in denna franska film.

#298 - Heat

Svensk titel: Heat
Land:
USA
Längd: 171 min
År: 1995
Regissör: Michael Mann

En strid mellan två män på varsin sida om lagen. Neil McCauley (Robert De Niro) är en tjuv - en av de bästa. Han och hans team imponerar till och med på detektiven Vincent Hanna (Al Pacino). Det blir hans mål i livet att sätta dit McCauley.



Spännande när man slår på en film och en regissör man precis sett film ifrån på listan dyker upp igen! Denna gång tycker jag Mann ger en mer spännande och intressant film än Manhunter (1986). Dock går det inte att jämföra filmerna med varandra då de spelar i olika ligor. Men det var en ny variant på polis-och-tjuv-film!

Det första som lyser igenom filmen är Al Pacino och Robert De Niro's grymma skådespel som ligger på toppklass. Väldigt hög klass på fotot och klippningen. Dessa olika element ihop med manuset går hand i hand. Från början hade jag förväntat mig en mer actionfylld film. Till en början blev jag lite besviken, men det vände ganska fort då detta blev en mer intressant historia ju längre in i filmen man kom!

tisdag 11 mars 2014

#297 - Kiss of the Spider Woman

Svensk titel: Spindelkvinnans kyss
Land:
USA/Brasilien/Argentina
Längd: 120 min
År: 1985
Regissör: Hector Babenco

Handlar om två helt olika fångar som delar cell i ett brasilianskt fängelse. Den homosexuelle berättar fantastiska filmhistorier (som vi får se visualiserade) medan den andre försöker hålla sig till den politiska verklighet som fängslat honom.



 Denna dramafilm som till största delen utspelar sig i cellen med våra två huvudkaraktärer tar upp de olika aspekterna kring politik och kärlek.  När jag läste om filmen i boken stod där att denna film utmärkt sig rent historiskt då detta är bland de första filmerna där man visar/pratar mer ingående kring homosexualitet. Till sin helhet kände jag att filmen var helt okej för min smak. Det är väldigt mycket dialog och när jag sökte lite på filmen fann jag att boken (som filmen är baserad på) ska ha utmärkt sig för att till största del främst bestå av dialog. Intressant film som glimrade på sina håll, med ett väldigt bra skådespeleri ifrån William Hurt (som vann en oscar för bästa manliga huvuroll).

måndag 10 mars 2014

#296 - The Rapture

Svensk titel: Nattens Fånge
Land:
USA
Längd: 100 min
År: 1991
Regissör: Michael Tolkin

Sharon (Mimi Rogers) är en singeltjej som lever ut sin sexualitet och tillsammans med en sliskig manlig kamrat brukar ragga upp andra par. Hon kommer i kontakt med en kristen rörelse som lägger tonvikten vid den personliga relationen med Gud. 



Inledningen på en film är oftast den som sätter prägeln på resten av filmen. Jag tycker alltid det är lika spännande (vad det än är man ser på för typ av film) hur man väljer att starta sin berättelse man vill berätta. I The Rapture är det främst stämningen som ligger i främsta rummet. Då detta är en drama film med stort D blev det en ganska seg inledning och det var först efter att jag sett halva filmen som jag insåg hur mycket den faktiskt hade tilltalat en, utan att man tänkt på det.

Något som höjde filmen var den allvarliga inblicken i Mimi Rogers roll där hon befinner sig mellan överreligiös tro kontra den fria viljan. Säga vad man vill om kristna sekter. Jag insåg efter filmen att detta är nog det närmsta jag någonsin kommer komma en sådan. Inte för att jag är speciellt intresserad av det, men helt plötsligt fick filmen mig att reklektera och tänka över vad jag faktiskt tyckte/kände för hela händelsen. 

Berättelsen visar båda motpolerna och i början kändes det bara som: åh, en kvinna som blir hjärntvättad och blir tokig i gud bla bla bla. Men när man fick inblicken i hur det faktiskt påverkar folk runt omkring, hur hon försöker påverka andra att tro på sin uppenbarelse och de drastiska åtgärder som helt plötsligt börjar ske. Först då inser man att: "Jomen vänta lite nu, det är ju kanske såhär det är? Eller? ".

Trots att filmen är rätt seg känner jag ändå faktiskt för att rekommendera den. Är man helt emot religion bör man kanske dock inte se den. Däremot om man tittar på den med lite öppna perspektiv kanske man kan få samma tankereflektion som satte igång hos mig ju längre in i filmen jag kom. Faktiskt ganska häftigt med filmer som ingen gör. Jag tror det närmsta detta som jag kommit är Da Vinci Koden (2006), men det är inte alls på samma nivå!

torsdag 6 mars 2014

#295 - 12 Angry Men

Svensk titel: 12 Edsvurna Män
Land:
USA
Längd: 96 min
År: 1957
Regissör: Michael Mann

En man försöker övertyga de andra elva i juryn om att de bör ompröva sina förhastade bedömningar av skuldfrågan i en mordrättegång.




En film om en jury som ska diskutera en mordrättegång som utspelar sig (till största del av filmen) i ett rum där fokus ligger på diskussionen om mordhändelsen. Är detta intressant att titta på? Ja, det är det i mitt tycke i alla fall. Kameraarbetet och klippningen till denna film var helt fantastisk. Att filma i ett enda rum och få det intressant hela vägen känns verkligen som en stor utmaning. Att filmen dessutom innefattar en grym skara skådespelare gör inte saken sämre. Manusarbetet och skådespelarinsatserna känns väldigt realistiska. Jag kände i början av filmen att det skulle kännas väldigt stelt, men Michael Mann's regi briljerade. Jag slutar skriva här och säger bara: se denna filmen!

#294 - Manhunter

Svensk titel: Röda draken
Land:
USA
Längd: 119 min
År: 1986
Regissör: Michael Mann

 En psykopatisk seriemördare är lös och mördar en familj vid varje fullmåne. Fd FBI-agenten Will Graham (William Petersen) söks upp av sin gamla arbetsgivare som vill att han ska åta sig fallet. Graham som tidigare gripit Hannibal Lecktor (Brian Cox) söker upp denne i fängelset för att få hjälp att hitta seriemördaren.

Jag tror fler känner till denna film utan att veta om det. Det blev min första reaktion när den kände doktorn Hannibal Lecktor dyker upp bakom lås och bom. Då detta är originalet och den första delen i trilogin blev det också att man förhöll sig till remaken Red Dragon (2002). Dock var det inte riktigt samma filmer, även om storyn höll sig till samma bok. Men jag ska göra ett försök att ge en bild av denna film (utan referens till nyinspelningen).

Det första som jag kände i filmen var den realistiska känsla som framhävs i filmen. Skarpa dialoger, väldigt lite musik och mycket statiska bilder. Fotot bidrog mycket till filmen och överlag tycker jag skådespelarprestationerna höll måttet. Dock saknade man Anthony Hopkins i rollen som Lecktor. Men det var intressant att se en annan tolkning av samma karaktär. Brian Cox gör en helt okej prestation, men det är ju inte samma Lecktor som man är van vid.

Nä, det blir för svårt att inte kunna förhålla sig till nyinspelningen då jag verkligen gillar den filmen! Nåväl, det var ett tappert försök och vill man se föregångaren till När Lammen Tystnar (1991) så bör man kika in denna film.

söndag 2 mars 2014

#293 - The Day The Earth Stood Still

Svensk titel: Mannen Från Mars
Land:
USA
Längd: 92 min
År: 1951
Regissör: Robert Wise

Ett rymdskepp landar i Washington DC. Ombord finns utomjordingen Klaatu (Michael Rennie) som kommit till jorden för att försöka skapa fred. Militären beskjuter Klaatu som måste föras till sjukhus. Han lyckas rymma och tvingas att försöka bevisa för världen att han kommit med fredliga avsikter.


Denna 50-tals klassiker bjöd på riktigt välgjorda specialeffekter och hade ett intressant budskap. Jag blev imponerad från start och trots att filmens story kanske inte var den bästa (i sin helhet) blev det trots allt en trevlig filmstund. Ibland är man förvånad över hur vissa effekter  blir så effektfulla bara genom att vara enkla till sin form. Idag ska allt vara väldigt flashigt, coolt och överansträngt. Wise visar här en film med både tanke och visuellt roligt ifrån 1951!