fredag 4 april 2014

#305 - Chinatown

Svensk titel: Chinatown
Land:
USA
Längd: 131 min
År: 1974
Regissör: Roman Polanski  

Los Angeles 1937. Privatdeckaren Gittes (Jack Nicholson) är expert på skilsmässofall. En dag får han i uppdrag av en dam att skaffa bevis på att hennes make är otrogen. Gittes ansträngningar resulterar i mord och han hamnar i en livsfarlig härva som handlar om mark och vatten.


Denna film känns som en modernare typ av film-noir. Men jag tror den hade gjort sig bättre i svartvit faktiskt! Filmen känns inte speciellt amerikansk och jag saknade faktiskt det. Nu är det ju förvisso självaste Polanski som regisserat denna film, men filmen kändes inte rätt. Inte för min del i alla fall. Må hända att mina förväntningar ökade en aning i och med att Nicholson medverkar (en av mina favoritskådisar). Han gör en bra prestation men jag tycker inte han tar scenerna med storm som han gjorde året efter i Gökboet (1975). I sin helhet var det en okej deckare. Önskade bara att det hade gått i lite snabbare tempo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar